Χωρίς τίτλο
Πεντζίκης Νίκος Γαβριήλ (1908-1993)
26 x 32 εκ
Λάδι σε χαρτί
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.SMCA.C338
Αγορά
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Τοπιογραφία, Ζωγραφική
Τεχνικές: Ελαιογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το έργο «Χωρίς τίτλο» αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της μεθόδου της ψηφαρίθμησης που εφαρμόζει στη δεύτερη περίοδο της δουλειάς του. Χρησιμοποιώντας συνήθως τα συναξάρια προσπάθησε να αποδώσει χρωματικά τη λεκτική αρμονία που υπάρχει στα ιερά κείμενα. Οι λέξεις αποδομούνται σε γράμματα και τα γράμματα μεταφράζονταν σε αριθμούς. Άθροιζε τις αριθμητικές τιμές των γραμμάτων κάθε λέξης, παράλληλα μετρούσε την ποιότητα των γραμμάτων της (ένρινα, χειλικά, ουρανικά κ.λπ.) και προχωρούσε και σε ξεχωριστή κατάταξη των λέξεων σε ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα και άλλα μέρη του λόγου για να αποφασίσει τους χρωματικούς τόνους που θα κυριαρχούσαν στον έργο. Σε κάθε έναν από τους εννέα αριθμούς αντιστοιχούσε και ένα χρώμα: Π.χ. ο αριθμός 1 αντιστοιχούσε στο μπλε, το 2 στο κίτρινο, το 3 στο ροζ ή το ανοιχτό λιλά κ.ο.κ. Όλο το υλικό που προέκυπτε από τη μελέτη των γραμμάτων, των λέξεων και των μερών του λόγου ανασυντίθονταν συνήθως σε μια επιφάνεια καθορισμένων διαστάσεων, περίπου 25 x 30 εκ., στην οποία είχε προηγουμένως αντιγράψει το αρχικό σχέδιο με ριζόχαρτο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1908. Λογοτέχνης και αυτοδίδακτος ζωγράφος με σπουδές φαρμακευτικής υπήρξε μια από τις σημαίνουσες μορφές της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης. Αρχικά χρησιμοποιούσε ως μέσο μολύβι και λάδια γρήγορα όμως στράφηκε στην τέμπερα γιατί τον γοήτευε. Στα πρώιμα έργα του η θεματογραφία αποτελείται κατά κανόνα από τοπία της Μακεδονίας με παντελή απουσία της ανθρώπινης μορφής. Όταν όμως το 1967 αρχίζει να εφαρμόζει την ψηφαρίθμηση, μια μέθοδο μνημοτεχνική που ακολούθησε έως το θάνατό του, τα θέματά του αλλάζουν και παρουσιάζουν εκκλησίες, μοναστήρια, μορφές αγίων, τελετουργίες. Πέθανε το 1993.