Μενου

Από την ενότητα "Μετοίκησις"

Καλλιγά Λίζη (1943)

2007-2008 | 108 x 160 εκ

Φωτογραφία επικολλημένη σε αλουμίνιο


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.SMCA.C447

Δωρεά της καλλιτέχνιδας


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Ενότητα/Σειρά: Μετοίκησις

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Ανθρώπινη φιγούρα, Φωτογραφία


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το 2007 και λίγο πριν την οριστική μεταφορά των γλυπτών από το παλαιό μουσείο της Ακρόπολης στο νέο, η Λίζη Καλλιγά αιτείται να της επιτραπεί η πρόσβαση στο παλαιό για να φωτογραφήσει όλη τη διαδικασία της προετοιμασίας για τη μεταφορά των εκθεμάτων. Στόχος της ήταν να διατηρήσει στη μνήμη τόσο τη δική της όσο και των θεατών μέρος από την ατμόσφαιρα ενός χώρου ιστορικού, σημαντικού και συναισθηματικά φορτισμένου για την ίδια. Επικεντρώθηκε κατά κύριο λόγο στην αίθουσα με τις Κόρες, οι οποίες ήταν τοποθετημένες σε ημικύκλιο έχοντας ως φόντο το σκούρο μπλε χρώμα της αίθουσας που τις περιέβαλλε. Ο φακός της εστίασε στα ίδια τα γλυπτά, τα οποία τυλιγμένα μέσα σε λευκά υφάσματα περίμεναν καρτερικά την μεταφορά τους. Επέλεξε κατά κύριο λόγο ολόσωμες απόψεις ή τμήματα μελών των γλυπτών και σπανιότερα αποθανάτισε μια συνάθροιση αγαλμάτων. Οι λεπτομέρειες που αποτυπώνει ο φακός, όπως τα υλικά συσκευασίας ή η αρίθμηση του βάθρου ή του κιβωτίου όπου πρόκειται να εγκιβωτιστούν δημιουργούν διάφορα οπτικά ερεθίσματα έχοντας ως στόχο την πρόκληση συναισθημάτων αφενός για τον αποχαιρετισμό και τον αποχωρισμό από το μέχρι τότε «σπίτι» τους, αφετέρου όμως και για την προσμονή και τις προσδοκίες που φέρνει η μετακόμιση σε ένα νέο, μεγαλύτερο, καινούριο.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1943. Σπούδασε στην Α.Σ.Κ.Τ. (1975-1980) με δασκάλους τον Δ. Κοκκινίδη και Κ. Γραμματόπουλο και στο New York Studio School (2000). Παρακολούθησε επίσης μαθήματα φωτογραφίας στη σχολή «Φωτοκίνηση» στην Αθήνα (1986). Αρχικά ασχολήθηκε με τη χαρακτική γρήγορα όμως στράφηκε προς τη φωτογραφία, η οποία έγινε ένα από τα κύρια εκφραστικά της μέσα. Το γυμνό γυναικείο σώμα την απασχόλησε στις πρώτες θεματικές της ενότητες (Μεταμορφώσεις, Στίγμα), οι οποίες υπήρξαν κυρίως φωτογραφικές συνθέσεις. Μετά το 1990 ορμώμενη από ιστορικά και αρχαιολογικά ερεθίσματα καταγράφει σε βίντεο δράσεις που περιλαμβάνουν τη συμμετοχή της (Ιερά Οδός), ενώ ακόμη δημιουργεί μοναδικές φωτογραφικές ενότητες έργων, όπως η «Μετοίκησις», στην οποία η καλλιτέχνης φωτογραφίζει το 2007 τα γλυπτά του παλαιού μουσείου της Ακρόπολης πριν μεταφερθούν στο νέο τους σπίτι και το project «Στο Ξενία της Άνδρου, 2001-2012», όπου συλλέγει ένα αρχείο εικόνων καταγράφοντας την κατάσταση και τις φθορές που είχε υποστεί το Ξενοδοχείο Τρίτων του Άρη Κωνσταντινίδη. Παρουσίασε το έργο της σε πολλές ατομικές, ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις. Μεταξύ άλλων εκπροσώπησε το 2005 την Ελλάδα στην 25η Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας, όπου βραβεύτηκε με τον Χρυσό Φάρο για τη σειρά φωτογραφιών «Κολυμβητές». Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στις Σπέτσες.