Μαξιλάρια
Καραβούζης Σαράντης (1938-2011)
65 x 50 εκ
Λιθογραφία 23/25
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Συλλογή Αλέξανδρου και Δωροθέας Ξύδη
MCA.MMCA.C59
Δωρεά Αλέξανδρου και Δωροθέας Ξύδη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο χαρακτικής
Θέμα: Νεκρή φύση
Τεχνικές: Λιθογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Παράλληλα με τη ζωγραφική ο Καραβούζης ασχολήθηκε και με την χαρακτική, αρχικά με την ξυλογραφία και στη συνέχεια με τη χαλκογραφία και τη λιθογραφία. Η λιθογραφία «Μαξιλάρια» μαρτυρά την εμφανή σύνδεση της χαρακτικής με τη ζωγραφική του τόσο στο πεδίο της θεματογραφίας όσο και σχεδιαστικά, καθώς το λιθογραφικό κραγιόνι του επιτρέπει να σχεδιάσει πάνω στον τσίγκο. Η σύνθεση λεπτομερής, συνεχίζει το μοτίβο που ακολουθεί σε όλες του τις νεκρές φύσεις, τοποθετώντας σε ένα ακανόνιστο εσωτερικό τα αντικείμενα στο κέντρο της ζωγραφικής επιφάνειας.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Σαράντης Καραβούζης γεννήθηκε το 1938 στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ. (1959-1963) στο εργαστήριο του Γ. Μόραλη ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με την τοιχογραφία και τη σκηνογραφία. Με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. περιόδευσε στην Ελλάδα κατά το χρονικό διάστημα 165-1966 και μελέτησε την ελληνική τέχνη. Δίδαξε σχέδιο στα Κέντρα Τεχνολογικών Εφαρμογών στην Αθήνα (1966) και την επόμενη χρονιά με υποτροφία της Γαλλικής Κυβέρνησης σπούδασε στην École des Beaux-Arts του Παρισιού (1967-1968). Στη συνέχεια παρακολούθησε μαθήματα στην École Pratique des Hautes Études και στην École du Louvre όπου ασχολήθηκε κατά κύριο λόγο με τη χαρακτική. Πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα το 1971 (Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα) και ακολούθησε πληθώρα ατομικών και ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. To 1984 τιμήθηκε για το καλλιτεχνικό του έργο με το βραβείο Drouant-Cartier. Κατά την πρώτη περίοδο της δουλειάς του ζωγραφίζει, με εμφανείς επιρροές από τη ζωγραφική του G. Morandi, νεκρές φύσεις και συνθέσεις με αντικείμενα σε χώρους χωρίς σαφή όρια και προοπτική, χρησιμοποιώντας κατά κύριο λόγο γήινους τόνους. Στη συνέχεια σκηνοθετεί συνθέσεις που αποπνέουν μια λυρική ατμόσφαιρα εντάσσοντας αινιγματικά αντικείμενα, αρχαιολογικά ευρήματα, αγάλματα και ερείπια, δημιουργώντας μια τεχνητή προοπτική που μετατρέπει τη ρεαλιστική απεικόνιση σε μεταφυσική ποίηση. Παράλληλα ασχολείται με τη χαρακτική και το σχέδιο, κινούμενος σε ανάλογο κλίμα, καθώς και με τη μικρογλυπτική.