Μενου

Χωρίς τίτλο

Στέρης Γεράσιμος (1898-1987)

65 x 47 εκ

Μολύβι σε χαρτί


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Συλλογή Αλέξανδρου και Δωροθέας Ξύδη

MCA.MMCA.C63

Δωρεά Αλέξανδρου και Δωροθέας Ξύδη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Σχέδιο

Θέμα: Αφηρημένη σύνθεση


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Ο κύριος άξονας της θεματολογίας του Γεράσιμου Στέρη υπήρξε ο ελληνικός μύθος τον οποίο απέδωσε μέσω από μια διάσταση ονείρων και συμβολικής ανύψωσης. Υπήρξε ένας από τους εκφραστές της «ελληνικότητας» τη δεκαετία του 1930 και με το αρχαϊκό του ύφος προσέδωσε στις εικόνες μνημειακή βαρύτητα και μεγαλοπρέπεια. Στη λιτή σύνθεση «Χωρίς τίτλο» ο καλλιτέχνης αποτυπώνει με μολύβι σε χαρτί τη συνάθροιση τριών μορφών, οι οποίες διαμοιράζονται στη ζωγραφική επιφάνεια. Οι μορφές αποδίδονται με απλότητα, σχεδόν με αρχαϊκή μνημειακότητα σε κενό φόντο, ενώ ο τρόπος τοποθέτησής τους στη δομή της σύνθεση αποδίδει την αίσθηση του βάθους.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Γεράσιμος Στέρης γεννήθηκε το 1898 στο Διγαλέτο της Κεφαλλονιάς. Η οικογένεια του μετακόμισε στην Αλεξάνδρεια και αποφοίτησε το 1915 από το Ελληνογαλλικό Λύκειο Αλεξάνδρειας, ενώ την ίδια γράφτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στην οποία φοίτησε μέχρι το 1917 με δασκάλους τους Δ. Γερανιώτη και Γ. Ιακωβίδη. Κατά τη διάρκεια της φοίτησής του απέσπασε δύο βραβεία, το Χρυσοβέργειο και το Αβερώφειο. Το 1917 στρατεύθηκε στη Χαρτογραφική Υπηρεσία Στρατού στην Αθήνα, όπου υπηρέτησε έως το 1919. Την περίοδο 19119-1926 ταξιδεύει στην Ευρώπη, επιστρέφει στην Ελλάδα, αποφοιτά (1926) και στη συνέχεια με τριετή υποτροφία του Κληροδοτήματος Βόλτου μεταβαίνει στη γαλλική πρωτεύουσα, σπουδάζει ψυχολογία και φιλοσοφία στη Σορβόννη, παρακολουθεί μαθήματα τοιχογραφίας και αρχιτεκτονικής στην École des Beaux-Arts. Επιστρέφει στην Ελλάδα το 1930, εκθέτει το έργο του το 1931 στην Αθήνα και το 1936 στη Θεσσαλονίκη, ενώ στο ενδιάμεσο διάστημα κινείται μεταξύ Αθηνών, Μιλάνου, Αλεξάνδρειας, Καΐρου και Θεσσαλονίκης. Το 1936 εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και το 1949 πολιτογραφήθηκε Αμερικανός πολίτης. Διαμόρφωσε το προσωπικό του ζωγραφικό ιδίωμα, ενώ η πλειοψηφία των έργων του αποτελούν τις παιδικές του αναμνήσεις από την ιστορία και τη μυθολογία, οι οποίες τίθενται σε ένα συνειρμικό διάλογο με τα προσωπικά του βιώματα, συχνά μέσα σε μια σουρεαλιστική ατμόσφαιρα. Η επιλογή των θεμάτων από την αρχαία ελληνική μυθολογία προδίδει μια ζωγραφική με διαχρονικούς συμβολισμούς, ποιητικές ερμηνείες και μυστικά νοήματα. Έζησε στη Νέα Υόρκη μέχρι το τέλος της ζωής του το 1987.