Το τετράδιο του Δρομοκαϊτείου
Ακριθάκης Αλέξης (1939-1994)
1993 | 26.5 x 20.5 εκ
61 φωτοτυπημένα σχέδια, μελάνι σε χαρτί
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C98
Δωρεά Φώφης Ακριθάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Σχέδιο
Θέμα: Ανθρώπινη φιγούρα, Σύγχρονη Τέχνη
Τεχνικές: Σχέδιο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το Τετράδιο του Δρομοκαϊτείου, το οποίο αποτελείται από 61 φωτοτυπημένα σχέδια, αποτελεί μια σημαντική στιγμή της συνολικής δημιουργίας του καλλιτέχνη και πιθανότατα και την πιο προσωπική του. Είναι από τις πιο κρίσιμες φάσεις, καθώς είναι τα χρόνια που περνά στο Δρομοκαΐτειο, λόγω των μεταπτώσεων της υγείας του και των υποτροπών της αποτοξίνωσής του. Ωστόσο, παρόλη τη γενικότερη καθίζηση της υγείας του, ο Ακριθάκης δεν σταματά την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Αντίθετα, οι ειδικές συνθήκες εγκλεισμού, απομόνωσης και συμβίωσης τροφοδοτούν τη μοναδική δημιουργική γραφή του και ενώ νοσηλεύεται δημιουργεί 61 σχέδια, προσωπογραφίες των τροφίμων του ιδρύματος με τους οποίους συναναστρέφεται καθημερινά. Οι μορφές αποτυπώνονται με ένα είδος σχεδόν παρορμητικού σχεδίου όπου σχήματα, ευθείες και καμπύλες γραμμές αναπαράγονται και πολλαπλασιάζονται. Δεν είναι γνωστές οι χρονικές στιγμές ή οι συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιήθηκαν αυτά τα σχέδια, όμως γνωρίζουμε πως το τετράδιο αυτό, το οποίο είχε πάντα δίπλα του, εκλάπη λίγο πριν τον θάνατό του. Νωρίτερα, ωστόσο, είχε φροντίσει να φωτοτυπηθούν.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Αλέξης Ακριθάκης γεννήθηκε το 1939 στην Αθήνα. Το 1958 μετακόμισε στο Παρίσι και πραγματοποίησε ελεύθερες σπουδές, ήρθε σε επαφή με προσωπικότητες όπως ο Alberto Giaccometti και η Jean Seeberg. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1960 και ξεκίνησε την εκθεσιακή του δραστηριότητα, παράλληλα έκανε εικονογραφήσεις, σχεδίαζε εξώφυλλα, καθώς και σκηνικά για πειραματικές παραστάσεις, ενώ ανέπτυξε και τη χαρακτηριστική ασπρόμαυρη γραφή του «τσίκι τσίκι», η οποία δεσπόζει στα έργα αυτής της περιόδου. Το 1968 με υποτροφία της Υπηρεσίας Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών μετέβη στο Βερολίνο, όπου φιλοτέχνησε μια μεγάλη σειρά έργων στα οποία διαμορφώνει ένα πλήθος μοτίβων, όπως αεροπλάνα, βέλη, καρδιές, τις βαλίτσες κ.α., τα οποία κατέχουν σημαντικό ρόλο στην εικονογραφία της δουλειάς του. Επέστρεψε στην Ελλάδα οριστικά το 1984 με κλονισμένη υγεία, κάτι που αντανακλάται στη ζωγραφική του, η οποία είναι πιο μελαγχολική και σαρκαστική. Νοσηλεύτηκε στο Δρομοκαΐτειο και κατά την περίοδο της νοσηλείας του δημιούργησε το «Τετράδιο του Δρομοκαΐτείου». Πέθανε το 1994 στην Αθήνα.