Ιεριχώ
Καράς Χρίστος (1930-2023)
1977 | 172 x 230 εκ
Λάδι σε καμβά
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C107
Δωρεά του καλλιτέχνη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Σουρεαλισμός, Ζωγραφική
Τεχνικές: Ελαιογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ο Χρίστος Καράς στα μέσα της δεκαετίας του 1970 υιοθετεί μια πιο μεταφυσική προσέγγιση και δημιουργεί μια ενότητα ζωγραφικών συνθέσεων που ο ίδιος χαρακτηρίζει «διαστημική ποίηση», που περιέχει στοιχεία φανταστικά, σουρεαλιστικά που συνδυάζουν εικόνες της πραγματικότητας με αναφορές στην τεχνολογία. Εισάγει αντικείμενα με συγκεκριμένη μορφή, αλλά αφηρημένα και απροσδιόριστα ως προς την ταυτότητά τους: σωληνοειδή σχήματα και ελάσματα, ορθογώνιους όγκους, καμπυλωμένα επίπεδα, βέλη, κώνους, τα οποία αιωρούνται, συστρέφονται και περιστρέφονται σε ένα ονειρικό τοπίο, το οποίο φαντάζει εξωπραγματικό. Δίνει προτεραιότητα στο σχέδιο, ενώ το χρώμα, λαμπερό και καθαρό, με τις εναλλαγές των θερμών και ψυχρών τόνων έρχεται να τονίσει την πλαστικότητα του σχεδίου. Οι τίτλοι που δίνει στα έργα του τονίζουν το συμβολικό περιεχόμενό τους, όπως στο έργο της συλλογής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης «Ιεριχώ, που αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της περιόδου και στο οποίο επιχειρεί να απεικονίσει τα ερείπια της βιβλικής πόλης μέσα σε ένα διαστημικό τοπίο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Χρίστος Καράς γεννήθηκε το 1930 στα Τρίκαλα Θεσσαλίας. Μετά από σύντομες σπουδές στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (1948-1950), φοιτά στην Α.Σ.Κ.Τ. με δασκάλους τους Γ. Μόραλη, Α. Γεωργιάδη και Γ. Παππά (1951-1955). Το 1957 μεταβαίνει στο Παρίσι, όπου με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. σπουδάζει Φρέσκο στην École des Beaux-Arts του Παρισιού. Παραμένει μέχρι το 1963 ταξιδεύοντας σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Με την επιστροφή του στην Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στη δημιουργία ενός σύγχρονου καλλιτεχνικού κλίματος: το 1963 ιδρύει με άλλους καλλιτέχνες την ομάδα «Τομή» και λαμβάνει μέρος στην οργάνωση του Α’ Συνεδρίου Ελλήνων Καλλιτεχνών Πλαστικών Τεχνών, ενώ το 1976 συνιδρύει τον Σύνδεσμο Καλλιτεχνών (1976).Την περίοδο 1973-1975 μεταβαίνει στη Νέα Υόρκη με υποτροφία του Ιδρύματος Ford, όπου εργάζεται για δύο χρόνια, ταξιδεύοντας παράλληλα σε μεγάλες αμερικανικές πόλεις και στον Καναδά. Το 1977 και το 1981 συμμετείχε στα συμπόσια με θέμα: «Ίδρυση Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Ελλάδα» και «Σύγχρονη Τέχνη και Παράδοση» αντίστοιχα. Εξέθεσε το έργο του σε πληθώρα ατομικών και ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα, καθώς και σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής. Το 1984 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας. Πέθανε στην Αθήνα το 2023.