Μενου

Μέλη του χορού των Ωκεανίδων από την παράσταση Αισχύλου Προμηθεύς Δεσμώτης, 1930

Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου Έλλη (Nelly’s) (1899-1998)

1930 | 10 x 15 εκ

Ασπρόμαυρο αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Nelly’s

TMP903.NEL203.NEG595

Δωρεά από την διοργάνωση Parallaxis


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο θεατρικής παράστασης


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Την πρώτη ημέρα των Δελφικών Εορτών, το 1927 και το 1930 αντίστοιχα, ο Άγγελος και η Εύα Σικελιανού συμπεριέλαβαν στο πρόγραμμα την τραγωδία του Αισχύλου Προμηθέας Δεσμώτης. Η φωτογραφία συνιστά στιγμιότυπο της παράστασης από τις Δεύτερες Δελφικές Εορτές και αποτυπώνει τα μέλη του χορού των Ωκεανίδων παραταγμένα διαδοχικά σε χορευτική κίνηση να ακουμπούν στη στήλη που είναι στημένη στο αφαιρετικό σκηνικό που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Γεώργιος Κοντολέων, αποτελούμενο από ένα χαμηλό επίπεδο από τσιμέντο, το οποίο κατέληγε σε τέσσερις σειρές σκάλες. Στο φόντο αναπτύσσεται το επιβλητικό δελφικό τοπίο με τις κορυφές του όρους Κίρφη.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Η Nelly’s (Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου) γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας. Σπούδασε φωτογραφία στη Δρέσδη. Το 1924 άνοιξε στούντιο στην Αθήνα, στην οδό Ερμού. Το 1927 φωτογράφησε την χορεύτρια Mona Paiva γυμνή στην Ακρόπολη προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Το 1930 φωτογράφισε κατ’ αποκλειστικότητα τις Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Το 1935 διορίστηκε επίσημη φωτογράφος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού οπότε και άρχισε να φωτογραφίζει συστηματικά την Ελλάδα. Το 1939 εξέθεσε φωτογραφίες της στην Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Μετά την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαταστάθηκε με τον σύζυγό της στην Αμερική όπου άνοιξε στούντιο στην 57η λεωφόρο της Νέας Υόρκης στο οποίο εργάστηκε μέχρι το 1966 οπότε και επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Το 1985 δώρισε το σύνολο του έργου της καθώς και τις φωτογραφικές της μηχανές στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Το 1989 δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της. Πέθανε στην Αθήνα το 1998. H Nelly’s αποτελεί σταθμό στην ελληνική φωτογραφία κυρίως με το έργο της περιόδου 1925-1939 καθώς υπήρξε από τους ελάχιστους φωτογράφους στη μεσοπολεμική Αθήνα με ευρωπαϊκές σπουδές που ασχολήθηκαν με το τοπίο, το πορτρέτο, το γυμνό, το χορό, τα μνημεία, το ρεπορτάζ, την τουριστική φωτογραφία. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης απέκτησε συνολικά 706 αρνητικά και 38 έγχρωμες διαφάνειες κατόπιν δωρεάς από την διοργάνωση Parallaxis που ακολούθησε την έκθεση της φωτογράφου ”Nelly’s, πορτραίτα 1920-1940” που πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο το 1985.