Μενου

Φωτογραφία από την παράσταση Αισχύλου Προμηθεύς Δεσμώτης, Δεύτερες Δελφικές Εορτές, 1930

Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου Έλλη (Nelly’s) (1899-1998)

1930 | 10 x 15 εκ

Ασπρόμαυρο αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Nelly’s

TMP905.NEL205.NEG597

Δωρεά από την διοργάνωση Parallaxis


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο θεατρικής παράστασης


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Οι οργανωτές των Δελφικών Εορτών του 1927 και 1930, Άγγελος και Εύα Palmer- Σικελιανού, παρουσίασαν την πρώτη ημέρα κάθε διοργάνωσης την τραγωδία του Αισχύλου Προμηθέας Δεσμώτης. Η φωτογραφία συνιστά στιγμιότυπο της παράστασης των Δεύτερων Δελφικών Εορτών και αποτυπώνει τους ηθοποιούς που υποδύονται τον Ερμή και τον Προμηθέα καθώς και τα μέλη του χορού των Ωκεανίδων, παραταγμένα σε χορευτική διάταξη. Το αφαιρετικό σκηνικό σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Γεώργιος Κοντολέων για τις Εορτές του 1930 αντικαθιστώντας το μεγάλο βράχο του ’27 με μια χαμηλή σκηνική βάση από τσιμέντο, η οποία κατέληγε σε τέσσερις σειρές σκαλοπατιών. Η στήλη στο κέντρο της κατασκευής χρησιμοποιήθηκε για την καθήλωση του Προμηθέα από τον Ήφαιστο με τη βοήθεια του Κράτους και της Βίας. Στο φόντο αναπτύσσεται το επιβλητικό δελφικό τοπίο με τις κορυφές του όρους Κίρφη.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Η Nelly’s (Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου) γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας. Σπούδασε φωτογραφία στη Δρέσδη. Το 1924 άνοιξε στούντιο στην Αθήνα, στην οδό Ερμού. Το 1927 φωτογράφησε την χορεύτρια Mona Paiva γυμνή στην Ακρόπολη προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Το 1930 φωτογράφισε κατ’ αποκλειστικότητα τις Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Το 1935 διορίστηκε επίσημη φωτογράφος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού οπότε και άρχισε να φωτογραφίζει συστηματικά την Ελλάδα. Το 1939 εξέθεσε φωτογραφίες της στην Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Μετά την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαταστάθηκε με τον σύζυγό της στην Αμερική όπου άνοιξε στούντιο στην 57η λεωφόρο της Νέας Υόρκης στο οποίο εργάστηκε μέχρι το 1966 οπότε και επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Το 1985 δώρισε το σύνολο του έργου της καθώς και τις φωτογραφικές της μηχανές στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Το 1989 δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της. Πέθανε στην Αθήνα το 1998. H Nelly’s αποτελεί σταθμό στην ελληνική φωτογραφία κυρίως με το έργο της περιόδου 1925-1939 καθώς υπήρξε από τους ελάχιστους φωτογράφους στη μεσοπολεμική Αθήνα με ευρωπαϊκές σπουδές που ασχολήθηκαν με το τοπίο, το πορτρέτο, το γυμνό, το χορό, τα μνημεία, το ρεπορτάζ, την τουριστική φωτογραφία. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης απέκτησε συνολικά 706 αρνητικά και 38 έγχρωμες διαφάνειες κατόπιν δωρεάς από την διοργάνωση Parallaxis που ακολούθησε την έκθεση της φωτογράφου ”Nelly’s, πορτραίτα 1920-1940” που πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο το 1985.