Μενου

Στιγμιότυπο από την παράσταση Αισχύλου Ικέτιδες, Δεύτερες Δελφικές Εορτές, 1930

Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου Έλλη (Nelly’s) (1899-1998)

1930 | 9 x 12 εκ

Γυάλινη πλάκα


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Nelly’s

TMP924.NEL224.PLA19

Δωρεά από την διοργάνωση Parallaxis


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο θεατρικής παράστασης


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Η φωτογραφία συνιστά μακρινό στιγμιότυπο από την παράσταση της τραγωδίας του Αισχύλου Ικέτιδες που συμπεριλαμβανόταν στο πρόγραμμα των Δεύτερων Δελφικών Εορτών τις οποίες διοργάνωσαν ο Άγγελος και η Εύα Palmer-Σικελιανού το 1930. Η φωτογραφία αποτυπώνει τις ομοιόμορφες γυναικείες φιγούρες των πενήντα Δαναΐδων του Χορού, με τα λευκά κοστούμια και τα μακριά μαύρα μαλλιά, να εκτελούν χορευτική κίνηση στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου σε κυκλικό σχηματισμό. Σε δεύτερο επίπεδο κυριαρχεί το παραλληλόγραμμο σε μορφή εξέδρας που κατασκεύασε ο αρχιτέκτονας Γεώργιος Κοντολέων. Το σκηνικό έφερε θρόνο και κατέληγε στα άκρα του σε κλίμακες με περιστροφή 180 μοιρών, που οδηγούσαν στο επίπεδο της ορχήστρας, όπου διακρίνεται η παρουσία βωμού.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Η Nelly’s (Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου) γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας. Σπούδασε φωτογραφία στη Δρέσδη. Το 1924 άνοιξε στούντιο στην Αθήνα, στην οδό Ερμού. Το 1927 φωτογράφησε την χορεύτρια Mona Paiva γυμνή στην Ακρόπολη προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Το 1930 φωτογράφισε κατ’ αποκλειστικότητα τις Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Το 1935 διορίστηκε επίσημη φωτογράφος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού οπότε και άρχισε να φωτογραφίζει συστηματικά την Ελλάδα. Το 1939 εξέθεσε φωτογραφίες της στην Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Μετά την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαταστάθηκε με τον σύζυγό της στην Αμερική όπου άνοιξε στούντιο στην 57η λεωφόρο της Νέας Υόρκης στο οποίο εργάστηκε μέχρι το 1966 οπότε και επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Το 1985 δώρισε το σύνολο του έργου της καθώς και τις φωτογραφικές της μηχανές στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Το 1989 δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της. Πέθανε στην Αθήνα το 1998. H Nelly’s αποτελεί σταθμό στην ελληνική φωτογραφία κυρίως με το έργο της περιόδου 1925-1939 καθώς υπήρξε από τους ελάχιστους φωτογράφους στη μεσοπολεμική Αθήνα με ευρωπαϊκές σπουδές που ασχολήθηκαν με το τοπίο, το πορτρέτο, το γυμνό, το χορό, τα μνημεία, το ρεπορτάζ, την τουριστική φωτογραφία. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης απέκτησε συνολικά 706 αρνητικά και 38 έγχρωμες διαφάνειες κατόπιν δωρεάς από την διοργάνωση Parallaxis που ακολούθησε την έκθεση της φωτογράφου ”Nelly’s, πορτραίτα 1920-1940” που πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο το 1985.