Μενου

Στιγμιότυπο από την παράσταση Αισχύλου Ικέτιδες, Δεύτερες Δελφικές Εορτές, 1930

Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου Έλλη (Nelly’s) (1899-1998)

1930 | 10 x 15 εκ

Γυάλινη πλάκα


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Nelly’s

TMP928.NEL228.PLA23

Δωρεά από την διοργάνωση Parallaxis


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο θεατρικής παράστασης


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το πρόγραμμα των Δεύτερων Δελφικών Εορτών (Μάιος 1930) περιλάμβανε, κατά τη δεύτερη μέρα, την παράσταση της τραγωδίας του Αισχύλου Ικέτιδες, σε σκηνοθεσία της Εύας Palmer-Σικελιανού. Η εικόνα συνιστά ένα στιγμιότυπο όπου εμφανίζονται οι Δαναΐδες του Χορού στην ορχήστρα σε κυκλικό σχηματισμό, καθώς και οι ακόλουθές τους σε δύο ημικύκλια κοντά στη ζώνη των κερκίδων. Ο αρχιτέκτονας Γεώργιος Κοντολέων σχεδίασε την κεντρική εξέδρα με τις τέσσερις σειρές από σκαλιά. Επάνω της διακρίνεται θρόνος ενώ μπροστά της βωμός και δύο αγάλματα, ένα του Δία που φιλοτέχνησε για την παράσταση ο Μιχαήλ Τόμπρος, καθώς και ένα του Απόλλωνα. Η λήψη πραγματοποιήθηκε από τα άνω διαζώματα προς τα κάτω, έχοντας σε πρώτο πλάνο τις εκτός εστίασης φιγούρες των ανθρώπων που παρακολουθούν την παράσταση, με μια οπτική γωνία που εξυπηρετεί την ταυτόχρονη εποπτεία θεατών, σκηνής και φόντου. Ο φακός της Nelly’s καταγράφει το συμβάν με πληρότητα, αναδεικνύοντας τον αμφιθεατρικό χαρακτήρα του θεάτρου που βρίσκεται σε συνομιλία με τις κλίσεις των όγκων του ορεινού τοπίου το οποίο αναπτύσσεται με ευκρίνεια στο βάθος.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Η Nelly’s (Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου) γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας. Σπούδασε φωτογραφία στη Δρέσδη. Το 1924 άνοιξε στούντιο στην Αθήνα, στην οδό Ερμού. Το 1927 φωτογράφησε την χορεύτρια Mona Paiva γυμνή στην Ακρόπολη προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Το 1930 φωτογράφισε κατ’ αποκλειστικότητα τις Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Το 1935 διορίστηκε επίσημη φωτογράφος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού οπότε και άρχισε να φωτογραφίζει συστηματικά την Ελλάδα. Το 1939 εξέθεσε φωτογραφίες της στην Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Μετά την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαταστάθηκε με τον σύζυγό της στην Αμερική όπου άνοιξε στούντιο στην 57η λεωφόρο της Νέας Υόρκης στο οποίο εργάστηκε μέχρι το 1966 οπότε και επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Το 1985 δώρισε το σύνολο του έργου της καθώς και τις φωτογραφικές της μηχανές στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Το 1989 δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της. Πέθανε στην Αθήνα το 1998. H Nelly’s αποτελεί σταθμό στην ελληνική φωτογραφία κυρίως με το έργο της περιόδου 1925-1939 καθώς υπήρξε από τους ελάχιστους φωτογράφους στη μεσοπολεμική Αθήνα με ευρωπαϊκές σπουδές που ασχολήθηκαν με το τοπίο, το πορτρέτο, το γυμνό, το χορό, τα μνημεία, το ρεπορτάζ, την τουριστική φωτογραφία. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης απέκτησε συνολικά 706 αρνητικά και 38 έγχρωμες διαφάνειες κατόπιν δωρεάς από την διοργάνωση Parallaxis που ακολούθησε την έκθεση της φωτογράφου ”Nelly’s, πορτραίτα 1920-1940” που πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο το 1985.