Μεταμόρφωση Χαλκιδικής, 1966-1969
Στυλιανού Γιάννης (1941-1996)
1966-1969
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Γιάννη Στυλιανού
TMP600.STY72.NEG308
Δωρεά οικογένειας Γ. Στυλιανού
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο στην παραλία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Η φωτογραφία, από τη Μεταμόρφωση της Χαλκιδικής αντανακλά μέρος από τα ήθη και την κοινωνική συμπεριφορά των κατοίκων της ελληνικής υπαίθρου, που εξοικειώνονται με τις καλοκαιρινές χαρές της θάλασσας, επιχειρώντας να δροσιστούν και να περάσουν ανέμελες στιγμές. Το βλέμμα του Στυλιανού επικεντρώνεται στο αγόρι και τις δυο μαυροντυμένες γιαγιάδες που επιδίδονται με προσήλωση σε ένα παιχνίδι με χαρτιά τράπουλας. Τα στρωμένα κιλίμια, ο άντρας που ξεκουράζεται στην ξαπλώστρα, οι τσάντες και η νταμιτζάνα που έχουν αφεθεί στη γη παραπέμπουν σε ένα πνεύμα μεγαλύτερης φυσικότητας στην επαφή με τη φύση. Το φως του ήλιου στο βάθος φωτίζει φιγούρες ανθρώπων που διασχίζουν το τοπίο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε νομικά, πριν ασχοληθεί με την οικογενειακή βιομηχανία κατασκευής υποδημάτων. Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία το διάστημα 1965-1969, κατά βάση ως αυτοδίδακτος. Μεγάλο μέρος του έργου του αφορά στη Θεσσαλονίκη, με ενότητες όπως τα Ναυπηγεία, η Λαϊκή, η Διεθνής Έκθεση, η Παρέλαση και άλλες. Φωτογράφισε ακόμη στην ελληνική ύπαιθρο, ενώ ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη φωτογραφία δρόμου. Το έργο του, παρότι όχι ιδιαίτερα εκτεταμένο λόγω της βραχείας ενασχόλησής του με το μέσο της φωτογραφίας, αποτέλεσε ένα συνδετικό και εννοιακό κρίκο ανάμεσα στην ελληνική μεταπολεμική φωτογραφία και εκείνη της μεταπολίτευσης. Το έργο του παρουσιάστηκε μια φορά, όσο ήταν εν ζωή σε ατομική έκθεση το 1970 στην Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» της Θεσσαλονίκης. Το 2002 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσίασε αναδρομική έκθεση και έκδοση του έργου του. Το φωτογραφικό του αρχείο ανήκει στη μόνιμη συλλογή του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.