Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)
Μεταπολεμική περίοδος | 6 x 6 εκ
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου
TMP740.LET40.NEG448
Δωρεά φωτογράφου
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Αστικό τοπίο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ο Δημήτρης Λέτσιος κατά το φωτογραφικό του οδοιπορικό καταγράφει το τοπίο της ελληνικής επαρχίας και πέρα από τα όρια της Θεσσαλίας. Η παρούσα εικόνα αποτυπώνει μια όψη του αστικού τοπίου της Λιβαδειάς, έχοντας ως κεντρικό άξονα της σύνθεσης την οδό Βενιζέλου στο κέντρο της πόλης. Εκατέρωθεν του δρόμου αποδίδονται προοπτικά δύο σειρές διαδοχικών διώροφων οικημάτων με καταστήματα στο ισόγειο, όπως μαρτυρούν βιτρίνες και επιγραφές, ανάμεσα στα οποία εντοπίζεται και φωτογραφείο με την επωνυμία Studio Athens. Το βλέμμα του θεατή οδηγείται στο βάθος όπου διακρίνεται η παρουσία ανθρώπων και οχημάτων προσκρούοντας τελικά στον ορεινό όγκο στους πρόποδες του οποίου είναι χτισμένα παραδοσιακά σπίτια. Οι δεκάδες αναρτημένες σημαίες στα μπαλκόνια και τις εισόδους καθώς και τα κατεβασμένα ρολά των μαγαζιών συνηγορούν στην άποψη πως η λήψη πραγματοποιήθηκε μέρα εθνικής επετείου.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.