Μενου

Στο παζάρι

Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)

1970 | 6 x 6 εκ

Ασπρόμαυρο Αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου

TMP742.LET42.NEG450

Δωρεά φωτογράφου


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο δρόμου


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το αρχείο του Δημήτρη Λέτσιου αποτελεί μια πολύτιμη λαογραφική παρακαταθήκη καθώς ο φωτογράφος αποτύπωσε με αυθεντικότητα τις στιγμές της καθημερινής ζωής της μεταπολεμικής κοινωνίας. Αυθόρμητος στην επιλογή των θεμάτων και στην αισθητική τους προσέγγιση απέδωσε μεταξύ άλλων εικόνες από υπαίθριες εκδηλώσεις και λαϊκά δρώμενα που αντανακλούν τις παραδόσεις και το πνεύμα της εποχής. Ένα τέτοιο παράδειγμα συνιστά το παζάρι στη σημερινή πλατεία Ρήγα Φεραίου του Βόλου όπου ο Λέτσιος περιεργαζόταν φωτογραφικά την ατμόσφαιρα της καθιερωμένης συγκυρίας. Η παρούσα λήψη πραγματοποιήθηκε το 1970 και αποτυπώνει την κίνηση του κόσμου ανάμεσα στους πάγκους του παζαριού μεταφέροντας τη ζωηρή αίσθηση του περιβάλλοντος ενός λούνα παρκ. Σε πρώτο πλάνο και δεξιά διακρίνεται ο πάγκος με τα βερμούτ ενώ το βλέμμα του φωτογράφου φαίνεται να ελκύεται κυριότερα από το χιουμοριστικού χαρακτήρα σκίτσο του νιόπαντρου ζευγαριού που διακοσμεί την εσωτερική επιφάνεια του κυκλικού περιπτέρου και εντείνει την ανάλαφρη διάθεση της σκηνής.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.