Επαίτης κοντά στο παζάρι της πλατείας Ρήγα Φεραίου
Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)
Δεκαετία 1960 | 6 x 6 εκ
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου
TMP743.LET43.NEG451
Δωρεά φωτογράφου
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο δρόμου
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Στις φωτογραφικές του αναζητήσεις μέσα στην πόλη του Βόλου ο Δημήτρης Λέτσιος έστρεψε κυριότερα το ενδιαφέρον του σε πρωταγωνιστές της καθημερινότητας του δρόμου παρά στην αστική τάξη της πόλης. Η παρούσα λήψη πραγματοποιήθηκε την δεκαετία του ’60 και αποτυπώνει ένα στιγμιότυπο από το παζάρι της πλατείας Ρήγα Φεραίου. Σε πρώτο πλάνο εικονίζεται διακριτικά με πλάτη στον φακό, ίσως σε μια προσπάθεια διατήρησης της ανωνυμίας του, ένας επαίτης καθισμένος με καμπουριαστή στάση σε σκαμνί εκτεθειμένος στον έντονο ήλιο. Η έμφαση βρίσκεται στην ανθρώπινη κατάσταση και στην κοινωνική διάσταση του θέματος και όχι στο πρόσωπο. Σε αντίστιξη διακρίνεται η σκούρα φιγούρα της διερχόμενης ηλικιωμένης γυναίκας που περνά με βήμα ζωηρό από μπροστά του προφυλαγμένη με ομπρέλα. Πάγκοι, κάρα και ένα λεωφορείο στο βάθος συμπληρώνουν το κεντρικό και πολυσύχναστο σημείο της πόλης.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.