Μενου

Στο παζάρι

Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)

1976 | 6 x 6 εκ

Ασπρόμαυρο Αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου

TMP746.LET46.NEG454

Δωρεά φωτογράφου


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο δρόμου


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το παζάρι της πόλης του Βόλου, στη σημερινή πλατεία Ρήγα Φεραίου, εμφανίζεται τακτικά στη θεματολογία του Δημήτρη Λέτσιου ο οποίος το επισκεπτόταν για να αποτυπώσει την ατμόσφαιρα της υπαίθριας αγοράς. Η λήψη πραγματοποιήθηκε το 1976 κάτω από την σκιερή τέντα ενός πάγκου, επιλογή που διευκόλυνε τη διαδικασία λόγω προστασίας από το ισχυρό φως του ήλιου, αφετέρου προσέδιδε μια καλλιτεχνική διάσταση στη σύνθεση. Έχοντας σε πρώτο πλάνο τη σκούρα σιλουέτα μιας ακέφαλης κούκλας το κάδρο ανοίγεται δυναμικά στο υπερφωτισμένο τοπίο του παζαριού όπου ανάμεσα στους στημένους πάγκους με τα προϊόντα κυριαρχεί η παρουσία ενός τουριστικού περιπτέρου. Σε αυτό διακρίνονται αναρτημένες πινακίδες που διαφημίζουν το κάλλος του ελληνικού τοπίου και άλλες που παραθέτουν αριθμούς ξένων τουριστών στη χώρα ανά έτος για το διάστημα 1971-1975, με τη φιλόδοξη πρόβλεψη των τεσσάρων εκατομμυρίων για την τρέχουσα της λήψης χρονιά.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.