Μενου

Ιορδανίδης Σωκράτης (1912–1985)

Μεταπολεμική περίοδος (1950-1974)

Αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη

TMP387.IOR95.NEG95


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο από Αναστάσιμη ακολουθία


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912–1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος. Ως φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο. Μέρη του αρχείου του ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη αγοράστηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το 1999 και περιλαμβάνει 8206 Α/Μ αρνητικά 6Χ6 εκ., 3361 έγχρωμες διαφάνειες και έγχρωμα αρνητικά 6Χ6, 418 έγχρωμα αρνητικά 35 χιλ., 1391 δείγματα κοντάκτ, καθώς και 350 Α/Μ εκτυπώσεις. Χρονικά τοποθετείται στη μεταπολεμική περίοδο και το μεγαλύτερο μέρος του περιλαμβάνει φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Θεματολογικά αποτυπώνει το αστικό τοπίο όσο και γραφικές γειτονιές της πόλης, ιστορικά μνημεία αλλά και σύγχρονες υποδομές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή αλλά και σκηνές μόχθου και εργασίας. Η φωτογραφία αποτυπώνει μία νυχτερινή υπαίθρια σκηνή που μεταφέρει την κατανυκτική ατμόσφαιρα της συνάθροισης του πλήθους στα πλαίσια αναστάσιμης λειτουργίας. Το ασφυκτικά πυκνό ανθρώπινο μελίσσι στριμώχνεται γύρω από έναν πυρήνα στο κέντρο του οποίου διακρίνεται η παρουσία του ιερέα που ψάλλει την ακολουθία. Οι φιγούρες φωτίζονται μεμονωμένα αλλά και συνολικά με τρόπο εμφατικό από τις αναμμένες λαμπάδες. Οι πολυάριθμες φλόγες των κεριών σε πρώτο πλάνο βρίσκονται σε αντιπαραβολή με τις αραιές φωτεινές πηγές των φώτων ηλεκτροδότησης που ξεπροβάλλουν διακριτικά ανάμεσα στα σπίτια στο σκοτάδι του βάθους. Η λήψη από ψηλά αναδεικνύει το μαζικό της συγκέντρωσης καθώς και την σε χαμηλότερο επίπεδο παρουσία κτιρίων. Στο αρχείο περιλαμβάνονται κι άλλες φωτογραφίες της ίδιας θεματικής, όπως ενδεικτικά αυτή από το αντίστοιχο τελετουργικό στην εκκλησία της Παναγίας Χαλκέων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912–1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος. Ως φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο. Μέρη του αρχείου του ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. <br />Το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη αγοράστηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το 1999 και περιλαμβάνει 8206 Α/Μ αρνητικά 6Χ6 εκ., 3361 έγχρωμες διαφάνειες και έγχρωμα αρνητικά 6Χ6, 418 έγχρωμα αρνητικά 35 χιλ., 1391 δείγματα κοντάκτ, καθώς και 350 Α/Μ εκτυπώσεις. Χρονικά τοποθετείται στη μεταπολεμική περίοδο και το μεγαλύτερο μέρος του περιλαμβάνει φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Θεματολογικά αποτυπώνει το αστικό τοπίο όσο και γραφικές γειτονιές της πόλης, ιστορικά μνημεία αλλά και σύγχρονες υποδομές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή αλλά και σκηνές μόχθου και εργασίας.