Μενου

Ιορδανίδης Σωκράτης (1912–1985)

Μεταπολεμική περίοδος (1950-1974)

Αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη

TMP404.IOR112.NEG112


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο με φωτογράφο μπροστά στο ναό Παναγίας των Χαλκέων στη Θεσσαλονίκη


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912–1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος. Ως φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο. Μέρη του αρχείου του ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη αγοράστηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το 1999 και περιλαμβάνει 8206 Α/Μ αρνητικά 6Χ6 εκ., 3361 έγχρωμες διαφάνειες και έγχρωμα αρνητικά 6Χ6, 418 έγχρωμα αρνητικά 35 χιλ., 1391 δείγματα κοντάκτ, καθώς και 350 Α/Μ εκτυπώσεις. Χρονικά τοποθετείται στη μεταπολεμική περίοδο και το μεγαλύτερο μέρος του περιλαμβάνει φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Θεματολογικά αποτυπώνει το αστικό τοπίο όσο και γραφικές γειτονιές της πόλης, ιστορικά μνημεία αλλά και σύγχρονες υποδομές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή αλλά και σκηνές μόχθου και εργασίας. Η φωτογραφία αποτυπώνει ένα στιγμιότυπο που εκτυλίσσεται μπροστά από την εκκλησία της Παναγίας των Χαλκέων, γνωστή και ως «Κόκκινη Εκκλησία», που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Εγνατία και Αριστοτέλους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Πρωταγωνιστής της σκηνής ένας υπαίθριος φωτογράφος που φορά την χαρακτηριστική λευκή ρόμπα και συλλαμβάνεται τη στιγμή που περιεργάζεται τη μηχανή του, η οποία στηρίζεται σε τρίποδο και αποτελείται από ένα τετράγωνο κουτί (σκοτεινό θάλαμο), ένα μαύρο κάλυμμα κάτω από το οποίο έμπαινε ο φωτογράφος, τη φυσούνα, το φακό καθώς και το πλαίσιο που συγκρατεί το χάρτινο αρνητικό. Οι φωτογράφοι, οι οποίοι είχαν συνήθως σταθερό πόστο μπροστά από αξιοθέατα της πόλης, εμφάνιζαν και τύπωναν τη φωτογραφία μέσα σε λίγα λεπτά στον τόπο που βρίσκονταν, στοιχείο που δείχνει να δικαιολογεί την παρουσία της γυναίκας που στέκεται πίσω από τον φωτογράφο.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912–1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος. Ως φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο. Μέρη του αρχείου του ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. <br />Το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη αγοράστηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το 1999 και περιλαμβάνει 8206 Α/Μ αρνητικά 6Χ6 εκ., 3361 έγχρωμες διαφάνειες και έγχρωμα αρνητικά 6Χ6, 418 έγχρωμα αρνητικά 35 χιλ., 1391 δείγματα κοντάκτ, καθώς και 350 Α/Μ εκτυπώσεις. Χρονικά τοποθετείται στη μεταπολεμική περίοδο και το μεγαλύτερο μέρος του περιλαμβάνει φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Θεματολογικά αποτυπώνει το αστικό τοπίο όσο και γραφικές γειτονιές της πόλης, ιστορικά μνημεία αλλά και σύγχρονες υποδομές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή αλλά και σκηνές μόχθου και εργασίας.