Ηχητικό
Τάκις (Βασιλάκης) (1925-2019)
Μεταπολεμική Ελλάδα (1950-1967)
Ξύλο, ηλεκτρομαγνήτης
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C758
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Γλυπτό
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ο Τάκις υπήρξε εφευρέτης νέων τρόπων καλλιτεχνικής έκφρασης που στηρίζονται στη λειτουργική χρησιμοποίηση των φυσικών νόμων: δημιούργησε γλυπτά αποτελούμενα από στοιχειώδη υλικά μέσα, έναν μαγνήτη και μια βελόνα που έλκεται από τον μαγνήτη και στέκεται στον αέρα χάρη σε μια κλωστή, τα γνωστά «Τηλεμαγνητικά» γλυπτά, τα οποία υπήρξαν κύριος και χαρακτηριστικός κορμός της καλλιτεχνικής του έκφρασης, ενώ στη συνέχεια εισήγαγε τα «Τηλέφωτα». Στη σειρά αυτή καθοδικές λυχνίες υδραργύρου συνδυάστηκαν με ηλεκτρομαγνήτες, των οποίων η λειτουργία διαταράσσει την ένταση του φωτός. Η εισαγωγή του ήχου στα έργα του και συγκεκριμένα της μουσικής, συνιστά ένα ακόμη ουσιαστικό στοιχείο του έργου του, καθώς η αντίληψη των μουσικών γλυπτών του στηρίζεται στην απλή ιδέα της χρησιμοποίησης των μαγνητικών κυμάτων που προκαλούνται από τον ηλεκτρισμό, ως πηγή για την ενεργοποίηση επαναληπτικών μουσικών ήχων. Η εργασία του, επί σαράντα περίπου χρόνια, επιδιώκει να διερευνήσει τη φυσική λειτουργία της γλώσσας ως μορφή εργασίας. Καταργεί τα σύνορα ανάμεσα στη γλυπτική και στη μουσική με ένα σύνολο εργασιών των οποίων η ανάγνωση συνδέεται με την ταύτιση που εγκαθιστούν ανάμεσα στη λειτουργία, ως δομημένο σύνολο και στη μορφολογική, οπτική και ακουστική όψη. Υπήρξε εφευρέτης νέων τρόπων καλλιτεχνικής έκφρασης που στηρίζονται στη λειτουργική χρησιμοποίηση των φυσικών νόμων: δημιούργησε γλυπτά αποτελούμενα από στοιχειώδη υλικά μέσα, έναν μαγνήτη και μια βελόνα που έλκεται από τον μαγνήτη και στέκεται στον αέρα χάρη σε μια κλωστή, τα γνωστά «Τηλεμαγνητικά» γλυπτά, τα οποία υπήρξαν κύριος και χαρακτηριστικός κορμός της καλλιτεχνικής του έκφρασης, ενώ στη συνέχεια εισήγαγε τα «Τηλέφωτα». Στη σειρά αυτή καθοδικές λυχνίες υδραργύρου συνδυάστηκαν με ηλεκτρομαγνήτες, των οποίων η λειτουργία διαταράσσει την ένταση του φωτός. Η εισαγωγή του ήχου στα έργα του και συγκεκριμένα της μουσικής, συνιστά ένα ακόμη ουσιαστικό στοιχείο του έργου του, καθώς η αντίληψη των μουσικών γλυπτών του στηρίζεται στην απλή ιδέα της χρησιμοποίησης των μαγνητικών κυμάτων που προκαλούνται από τον ηλεκτρισμό, ως πηγή για την ενεργοποίηση επαναληπτικών μουσικών ήχων. Η εργασία του, επί σαράντα περίπου χρόνια, επιδιώκει να διερευνήσει τη φυσική λειτουργία της γλώσσας ως μορφή εργασίας. Καταργεί τα σύνορα ανάμεσα στη γλυπτική και στη μουσική με ένα σύνολο εργασιών των οποίων η ανάγνωση συνδέεται με την ταύτιση που εγκαθιστούν ανάμεσα στη λειτουργία, ως δομημένο σύνολο και στη μορφολογική, οπτική και ακουστική όψη.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Τάκις (Βασιλάκης) γεννήθηκε το 1925 στην Αθήνα. Ανάμεσα στο 1954 και το 1959 έζησε στο Παρίσι, στην Κυανή Ακτή και στο Λονδίνο. Υπήρξε αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως, και με έρευνα, μελέτη και πειραματισμούς κατάφερε να αποτελέσει έναν από τους ανανεωτές της γλυπτικής, βασίζοντας την καλλιτεχνική του έκφραση και δημιουργικότητα στη λειτουργική χρήση των φυσικών νόμων. Το φως, αλλά και η κίνηση σε κάθε της μορφή -μηχανική, ηλεκτρομηχανική, θερμική, μαγνητική, υδροδυναμική - είναι στοιχεία που αποτελούν βασικούς πυρήνες του έργου του. Πέθανε το 2019 στην Αθήνα.