Νίκη. Η ιδέα του αντιγράφου ως ιδέα
Λαζόγκας Γιώργος (1945-2022)
Μεταπολίτευση (1974-σήμερα)
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C640
Δωρεά Αλέξανδρου Ιόλα
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Εγκατάσταση
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ο Γιώργος Λαζόγκας στις αρχές της δεκαετίας του 1980 αποτυπώνει γυναικεία σώματα ή γνωστά έργα της ελληνικής αρχαιότητας, όπως η Νίκη της Σαμοθράκης ή ο Απόλλωνας από το αέτωμα του ναού του Δία στην Ολυμπία, ως ίχνη πάνω σε λευκές υφασμάτινες επιφάνειες, στερεωμένες ή όχι σε πλαίσια. Οι μορφές, αποσπασματικές, εικαστικά επεξεργασμένες, διαμελισμένες, αλλά σχεδόν πάντα αναγνωρίσιμες, δέχονται τις σχεδιαστικές και χρωματικές επεμβάσεις του καλλιτέχνη, ενώ σε κάποια παραδείγματα τα έργα επεκτείνονται στον χώρο και παίρνουν τη μορφή περιβαλλόντων. Στην περίπτωση του έργου «Νίκη. Η ιδέα του αντιγράφου ως ιδέα» που ανήκει στη συλλογή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, το έργο ανήκει σε αυτά που προεκτείνουν την ύπαρξή τους σε τρεις διαστάσεις. Βασισμένο μορφολογικά στο γνωστό αρχαιοελληνικό άγαλμα που βρίσκεται και ανήκει στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, ρίχνει τα φτερά της στο δάπεδο και μοιάζει να επιχειρεί μια φυγή υπό την απειλή του αιωρούμενου μπροστά τα λίθου.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Γιώργος Λαζόγκας γεννήθηκε το 1945 στη Λάρισα. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Α.Π.Θ. (1963-1970) και στη συνέχεια με υποτροφία της Γαλλικής Κυβέρνησης πραγματοποίησε σπουδές ζωγραφικής στην Ecole des Art Decoratifs στο Παρίσι (1976). Δίδαξε σχέδιο και ζωγραφική στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Α.Π.Θ. (1982-1999) και το 2008 εξελέγη καθηγητής στην Α.Σ.Κ.Τ. της Αθήνας, όπου δίδαξε έως το 2012. Από τα πρώιμα έργα του ο Λαζόγκας διαμόρφωσε μια προσωπική γραφή, η οποία είναι χειρονομιακή και ενστικτώδης, καταγράφει τις προσωπικές του αντιλήψεις, τα βιώματα, τα συναισθήματα. Δίνει μεγάλη έμφαση στο σχέδιο, το οποίο διατρέχει όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας, ενώ σταδιακά εμπλουτίζει το έργο του με διάφορα μέσα: ζωγραφική, εγκαταστάσεις, βίντεο, φωτογραφία, χαρακτικά ανάλογα με τις εκφραστικές του ανάγκες. Στα έργα του είναι εμφανείς οι επιρροές από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και κυρίως από τη μυθολογία, καθώς και από την κουλτούρα της Μεσογείου. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει βραβευτεί (1982, Prix Europe, Οστάνδη, Βέλγιο). Το 2008 δημιούργησε τη μόνιμη εγκατάσταση με τίτλο «Διαδρομές» για το Σταθμό Ελαιώνας του Μετρό της Αθήνας. Πέθανε στην Αθήνα το 2022.