Σχέδια για ταμπακιέρα
Έντερ Ξένια (1895-1955)
1926 | 23.1 x 38.3 εκ
Κολάζ με χαρτί σε χαρτί
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
CC-0060/K.Ender-/40.78-41.78-42.78-289
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Σχέδιο, Κολάζ
Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Οργανική Παιδεία, Μοντέρνα τέχνη
Τεχνικές: Κολάζ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Στο σχέδιά της για τσιγαροθήκη η Έντερ χρησιμοποιεί τις καμπύλες και τις γραμμές σαν να επρόκειτο για ένα σχέδιο οργανικής παιδείας, αντιμετωπίζοντας το θέμα σαν ένα ζωγραφικό πίνακα. Σύμφωνα με τα κοινωνικά σχέδια του Λένιν και του Στάλιν οι καλλιτέχνες έπρεπε να τεθούν στην υπηρεσία του σοβιετικού πολίτη και οι ζωγράφοι να υπηρετήσουν την παραγωγή. Οι καλλιτέχνες λοιπόν έφτιαχναν στα εργαστήριά τους σχέδια για την υφαντουργία, την κεραμική και άλλους τομείς της βιοτεχνίας.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Η Ksenia Vladimirovna Ender γεννήθηκε το 1895 στο Σλούτσκ. Οικογένεια καλλιτεχνών, αδερφή των Boris, Yurii και Maria Ender, ήταν όλοι ενεργά αναμεμιγμένοι με τα εικαστικά, την ποίηση, τη μουσική και το θέατρο. Σπούδασε στα Εργαστήρια Ρεαλισμού του Χώρου των Κρατικών Ελεύθερων Καλλιτεχνικών Εργαστηρίων (Svomas) της Πετρούπολης (1918-1922) με δάσκαλο τον Mikhail Matiushin. Την περίοδο 1920-1922 έλαβε μέρος σε εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν από φίλους και μαθητές του Matiushin προς τιμήν της Elena Guro. Από το 1923 έως το 1926 εργάστηκε στο Τμήμα Οργανικής Παιδείας του Κρατικού Ινστιτούτου Καλλιτεχνικής Παιδείας, πήρε ενεργό μέρος σε χωρικούς και χρωματικούς πειραματισμούς στον κύκλο του Mikhail Matiushin και στη συνέχεια εργάστηκε στο Ινστιτούτο Διακοσμήσεων (1925-1927). Το 1923 συμμετείχε στην Έκθεση ζωγραφικής όλων των τάσεων καλλιτεχνών της Πετρούπολης και το 1924 στην 14η Μπιενάλε της Βενετίας. Πέθανε στο Λένινγκραντ το 1955.