Σχέδιο για το "Ντερεβιάνιε Ίντολι" (Ξύλινα Είδωλα") του Β. Χλέμπνικοφ.
Φιλόνοφ Πάβελ
1914 | 18.3 x 12.2 εκ
Χαρτί, Μελάνι-πινέλο
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
CC-0158/P.Filonov-/58.78-172
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Σχέδιο
Θέμα: Σχέδια και τυπώματα, Ρωσική πρωτοπορία, Αναλυτική τέχνη
Τεχνικές: Σχέδιο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Στα "Ξύλινα Είδωλα", το μόνο φουτουριστικό βιβλίο που επιμελήθηκε ο Φιλόνοφ, ο καλλιτέχνης παρουσίασε μια νέα σχέση ανάμεσα στην εικόνα και το γραπτό λόγο. Η εκφραστικότητα της εικόνας του σκοπό είχε να αιχμαλωτίσει οπτικά το χαρακτήρα του ποιητικού λόγου. Σύμφωνα με τον Kovtun η μετατροπή των γραμμάτων σε σχέδια από το Φιλόνοφ, που συμβολίζει την ενότητα του κόσμου ως ενότητα, είναι μοναδική. Με αυτήν την έννοια η πρόθεσή του ήταν να παρουσιάσει τις ιδεογραφικές δυνατότητες για μια καθοριστικής σημασίας "φωνητική γραφή".
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Filonov Pavel / Φιλόνοφ Πάβελ Ο Πάβελ Νικολάεβιτς Φιλόνοφ (1883-1941) εγκαταστάθηκε στην Πετρούπολη το 1896 και παρακολούθησε μαθήματα χρωματισμού και διακόσμησης οικιών ως το 1901. Παράλληλα παρακολουθούσε βραδινά μαθήματα στη Σχολή της Εταιρείας για την Προώθηση των Τεχνών (1898-1903). Στη συνέχεια μαθήτευσε στο εργαστήριο του Λεφ Καφκάσκι και στην Ακαδημία Τεχνών της Πετρούπολης. Ήταν μέλος της Ένωσης Νεολαίας. Το 1913 φιλοτέχνησε τα σκηνικά για την τραγωδία του Μαγιακόφσκι Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, ενώ το 1914 ξεκίνησε να εικονογραφεί φουτουριστικά βιβλία. Την ίδια περίοδο διαμόρφωσε τις πρώτες ιδέες της θεωρίας του για την αναλυτική τέχνη. Το 1923 συνδέθηκε με το Κρατικό Ινστιτούτο Καλλιτεχνικής Παιδείας (ΓΚΙΝΧΟΥΚ) . Το 1925 ίδρυσε την Ομάδα Δημιουργών Αναλυτικής Τέχνης στην Πετρούπολη. Η σχολή λειτούργησε μέχρι το 1932, οπότε και διαλύθηκε εξαιτίας της αυξανόμενης πίεσης από συντηρητικούς καλλιτέχνες. Το 1932-33 επέβλεψε μαζί με τους μαθητές του την εικονογράφηση της έκδοσης του φιλανδικού έπους Καλεβάλα.